Sunday-funday

Hejsan!Igar hade jag alla tjejerna over pa svensk middag med biffar, potatis och morotter i ugn, dijon senapssas, lingonberry sylt och fladerblomssaft att dricka. De tva sistnamnda ar kopta pa IKEA, sa de hade svenska namn. Till efterratt hade jag bakat kladdkaka och fixat varma hallon och gradde. Middagen var GRYMT uppskattat, sa det gjorde mig sa glad! Den ena bilden jag lagt upp ar en bild Simone instagrammade, med bilder av maten och mig i mitt Star Wars forklade - haha. Efter middagen fixade vi oss pa mitt rum och akte sedan pa kickback till en kompis, Will - mycket trevligt!Denna helgen borde jag vila egentligen eftersom vi gar ratt hart for track man-fre, men tog min vilodag igar och gick upp och sprang imorse. Sprang bort till PA train station, bort mot Stanford campus, tillbaka mot Paly och sedan hem igen. Det har varit valdigt varmt och soligt idag, sa det var underbart. Pluggade sedan lite engelska innan jag skypeade med alskade Malin - saknat henne saaa mycket!Runt 3:45 PM hamtade Hannah upp mig for ytterligare ett hot yoga pass. Alltsa ni som aldrig gjort yoga - DO IT. Sa jakla skont for kroppen, stressen och allting! Har blivit mer flexible efter bara nagra classes! Kom just hem och ar otroligt svettig sa ska ta mig en dusch, plugga klart och sedan ata middag. Blir nog soffan for mig ikvall. Nasta vecka har vi bara 4 dagar av skola och sedan 4-days weekend - wonderful!P U S S  


Kommentarer
Johanna

Hej Matilda!
Först och främst vill jag bara säga att din blogg är verkligen jättebra, älskar den!

Jag har pratat lite med min mamma om att bo hos en värdfamilj i USA och eftersom du bor hos en värdfamilj, kan inte du berätta lite hur det är? Asså t.ex är det någon speciell ålder? Och om du vet hur man söker in sig för att få bo hos värdfamilj? :) Skulle vart jättesnällt! Kram

Svar: Hej och tack - blir sa glad! Att bo i en vardfamilj ar valdigt speciellt, dels for att jag obviously aldrig bott med nagon annan an din familj innan, men ocksa for att det gor mig garanterat till en mer sjalvstandig manniska. Min vardfamilj ar underbar, sa pa sa sett ar jag valdigt lyckligt lottad. Nar du fragar om nagon speciell alder antar jag att du syftar pa hur gammal man maste vara for att kunna aka? Utbytesstudentsorganisationerna tar oftast emot applications fran ungdomar i aldrarna 14-19 ar, although jag sjalv skulle nog saga att 14 ar ar lite for ungt, men det ar ju givetvis upp till en sjalv. Den vanligaste tiden att aka ar mellan ettan och tvaan i gymnasiet, alltsa ca 16-17 ar. For att fa tillatelse att vistas i USA i ett ar, alltsa langre an ett turistvisum, maste du aka med en exchange student organization och apply for ett US visa. Det finns multiple exchange student organizations i Sverige som erbjuder detta, kolla upp STS, EF och YFU till exempel. Har du nagra kontaker i USA som min pappa hade at mig) ar det ju givetvis ett alternativ med. Lycka till!
Matilda Warvne

2013-02-11 @ 14:00:20
Johanna

Oj, glömde fråga en sak till! Hur gjorde du emd din mobil? Asså om du ringer dina amerikanska vänner med din mobil med ett svenskt abbonnemang, då kostar det ju ganska mycket, eller? :)

Svar: Det hade varit sviiiindyrt att anvanda ett svensk abbonnemang, sa nej det rekommenderar jag verkligen inte. Jag kopte ett US phone card nar jag kom hit, som haller for ett ar. Jag ville ha the ability att kunna ha 3G, sa jag kopte ett abbonnemang for ett ar med unlimited texting/calling + data vilket kostar $30/mandad. Vill du bara junna ringa och smsa finns det ratt billiga alternativ med. Det ar nagot som du kommer losa nar du kommer hit, USA is the country of varieties, sa du kommer latt kunna hitta nagot du gillar. Tank dock pa att har du en mobil som ar last till ett abbonnemang i Sverige, kommer det kosta ca 200-300 kr att lasa upp den..
Matilda Warvne

2013-02-11 @ 14:02:47


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0