from my point of view

QUESTION:


Hej! Jag har en fråga till dig :D Jag undrar hur det kommer sig att du valde just IB och inte NA eller SA? Är det så att du anser att man får en bredare utbildning och kan läsa lite allt möjligt på universitetet, jag menar om du väljer natur och så går du ut i nian och så kommer du helt plötsligt på att du vill bli advokat eller något liknande. Anser du att IB gör att du får ett bredare utval att välja mellan senare om du skulle ångra dig? Skulle vara kul om du ville svara i ett inlägg då jag själv inte har någon blogg eller liknande :)

 

ANSWER:
Hej på dig! När jag först valde gymnasium valde jag Kitas Ekonomi/Juridik och uteslöt NA helt därför att jag inte brinner för ämnen som kemi, fysik och matte. Jag skulle aldrig kunna utsätta mig för att läsa ämnen jag tycker är svåra och ointressanta bara för att "skapa en bred bas." Men sedan tog jag ju mitt pick och pack till California ett år och efter det ändrades min syn på mitt gymnasieval.

 

Jag valde IB av 3 anledningar: 1) Jag ville verkligen fortsätta läsa på engelska - att läsa på svenska fanns inte på kartan för mig då. I framtiden kommer man ALLTID ha en fördel att prata flytande engelska i vår globaliserade värld. 2) Jag vill ha möjligheten att plugga utomlands i framtiden - UK? US? Australia? Who knows. Men med IB har jag en sjuuuk fördel med detta. 3) Jag såg det som en utmaning. IB är tveklöst den absolut tuffaste gymnasielinjen i Sverige. Jag är sjukt målmedveten och så fort kommit på tanken att ansöka så var jag tvungen att göra det. Bevisa att jag skulle klara det.

 

Och JA, vi på IB kommer vara något oerhört mer förberedda än andra elever när vi kommer till universitetet no matter vilket land det blir. Vi har lärt oss hard work, att hålla oss till deadlines, skriva litterära uppsatser, kunskap på djupet om (för min del) ekonomi och psykologi, som andra elever läser först på högskolan. Vi har lärt oss disciplin, respekt mot lärare, att ta ansvar och planera. För att inte nämna om att ta del av andra kulturer och tala, läsa och skriva flytande engelska. Detta är alla saker som svensk gymnasieutbildning tyvärr inte kan erbjuda. - (Det sista är MIN åsikt som jag står för, men ifall ni inte håller med - fight me guys!😃)

 

Som jag även nämnde är jag mycket målmedveten och vet därför redan att jag vill läsa juridik på högskolan. Om det inte är vad jag vill lär det bli psychology/marketing/ekonomi vilket alla är ämnen IB har förberett mig för.

 

Hoppas du fick en klarare bild av varför jag valt International Baccalaureate och det är bara att fråga ifall du vill veta något mer.
/Kram Matilda

 

 

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0