THE FUTURE

Hi people! If you have a minute or two to spare you should spend them on this post. It's uncomfortably long I know and I'm sorry about that but it's pretty darn interesting stuff to discuss. Since I had a couple of questions on what to do in the future I gathered them both along with my thoughts and hopes for the future all together in a post. So yeah here we go - bare with me!


Q1:
Vad vill du läsa på universitetet? Vet du vad du vill bli? :)
Super bra blogg! :)

Q2:
Hejsan och tack för en fin blogg!! Har du bra betyg??? Kanske är en känslig fråga men vet att du pluggar mycket så tänker att du ändå har det? Vad vill du plugga vidare till? Kram!


A: Hej och ååh tack så mycket! Alltså okej jag har bott utomlands osv men är det inte en väldigt svensk grej att inte våga fråga om en sådan sak som betyg? Eller lön? Eller vilket politiskt parti man röstar på? Det är väl klart att det känns tråkigt att berätta för någon vilka betyg man har eller vad man tjänar om man inte är nöjd med det - fine, det tar jag. Men detta med att man ska behövs skämmas över att berätta att man fick A eller MVG eller i mitt fall en 7:a på ett prov för att man vet att de övriga fick sämre är förfasen bara väldigt svenskt... - Sorry, just needed to let it all out. Så JA, jag har bra betyg. Jag är både nöjd och stolt över mig själv att kunna ha de siffrorna på mitt så kallade "report card" som jag faktiskt har med tanke på att jag går IB, där hårt slit inte är tillräckligt alla gånger. Men precis som du säger så är det ju inte för att jag slöat mig igenom IB2 och ändå fått alla rätt på proven som att jag har bra betyg utan för att jag pluggat mig dit - så enkelt är det.

Så till era frågor angående universitet/framtida osv - jag har ett års betänketid till ifall jag ska söka högskola i Sverige, men ska jag söka utomlands (vilket jag ska) börjar tiden rinna ut om jag vill börja plugga hösten 2015. Just nu är jag intresserad av att läsa juridik dvs söka law school utomlands. Mer specifikt får bara namnet av "law - criminal justice" mig att bli helt pirrig i magen för fasen vad intressant det låter. Tänk er till exempel att ett 15-årig flicka blivit våldtagen och att JAG kan bevisa i rätten att den som gjort det är skyldig trots alla motbevis? Eller att kunna försvara en oskyldig person som blivit falskt anklagad för ett mord? Fasen vad coolt det skulle vara. Spännande, varierande men framför allt hjälpande till de som faktiskt behöver det.

Utöver det har jag väl lite tankar på marknadsföring av något slag med. Min pappa har sagt att jag skulle passa bra som det - har dock inte bestämt mig om det är en bra eller dålig sak då han kanske bara tycker att jag är A PAIN IN THE ASS och därför skulle passa bra att jobba inom marketing...?😉


Men either way så vill jag ha en hög och tuff utbildning. För enligt mig så hör de två delarna ihop. I Sverige är det möjligt att läsa bygg eller stylist (inget elakt menat för er som läser detta!!!) och sedan få bra på högskoleprovet och kunna komma in precis vartsomhelst. Självklart är väl inte detta riktigt sant i alla lägen, men ni förstår vad jag försöker komma. Det var sånt jäkla snack när man gick i 9:an om att: "Åh du bara MÅSTE välja en högskoleförberedande utbildning i gymnasiet annars är du körd!" - BULLSHIT! Faktiskt, ren bullshit. Så FINE, det svenska skolsystemet tillåter dig att vara lat, så är det. Men sedan är det ju upp till dig själv och du tänker vara det eller inte. FÖR MIG är det såhär: Hellre att man läser en jävligt tuff och utmanande linje för att det utvecklar ett driv hos en person, samt vilja och förmåga att kunna klara tuffa utmaningar. Både IB och juridik är sådana och eftersom jag är intresserad av båda dessa är jag jäkligt glad att de två även är riktiga utmaningar. Vill dock inte att ni tar detta på fel sätt - som person är jag väldigt målinriktad och en sådan typ som konstant söker utmaningar, DÄRFÖR tycker JAG på detta viset.

 

FINALLY,

Jag vill därför ha en utbildning och jobb som ger mig möjligheterna till att 1) Göra något jag bara älskar 2) Kunna hjälpa människor 3) Tjäna jävligt bra med pengar på det och därmed känna att allt hårt slit varit värt det - och jag hoppas att det blir en grym jävla kriminaladvokat av mig i framtiden!

FET KRAM,
TILLY

 

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0