Alla dörrar öppna

Q: Hej Matilda! Tack för en superfin blogg. Som jag har förstått det så började du på IB för att du bott utomlands och ville fortsätta läsa på engelska osv. Men vad vill du göra i framtiden? Går du på IB för att du vet att du vill plugga/resa utomlands senare? Jag skulle vilja läsa i ett annat land men vet inte om IB skulle bli för svårt för mig... Tror du att man kan gå ett svenskt gynnasium och sedan läsa utomlands ändå? Tack igen för en fin blogg! Kram!
 

A: Hej på dig och tack så väldigt! När jag flyttade hem från California skulle jag säga att jag valde IB av tre anledningar; 1) Dels så älskar jag språket engelska, kunde inte tänka mig att läsa på svenska igen efter ett år i USA och tanken att vartän i världen jag hamnar kommer jag ALLTID ha användning för min engelska. 2) Att lämna California var det absolut värsta jag någonsin har gjort. Vet inte om jag skrivit detta på bloggen, men jag uppriktigt satt och bölade hela bilvägen från Palo Alto till San Diego. Tårarna tog aldrig slut. Just därför såg jag IB som en möjlighet för mig att kanske en dag få flytta tillbaka till den bästa platsen någonsin. 3) Jag älskar utmaningar. Allvarligt talat så såg jag IB som den störta utmaningen in terms of gymnasieskolor/program i Sverige och jag vet att jag hade ångrat mig om jag inte tagit utmaning. Så därför är det också en anledning. 
 
I framtiden vet jag inte alls vad jag vill göra. Det enda jag vet säkert är att jag är intresserad av juridik. Att åka tillbaka till California och läsa på Law school är en dröm,  men jag kanske lika gärna hamnar i ett annat land, eller i Stockholm - who knows? Det viktiga är att eftersom jag valt IB kommer jag hålla dörrarna öppna till att plugga i Sverige eller utomlands, jag kommer ha läst 6 ämnen på djupet och därför ha mycket kunskap med mig till universitetet, samt att jag talar, läser och skriver engelska flytande. Så hur man än vänder och vrider på det så kommet jag att tjäna på mitt val av gymnasium i framtiden. 
 
Aldrig att ett svenskt gymnasium skulle hindra dig från att åka utomlands - vill man så kan man. Det positiva med IB är att det finns handledare för utlandsstudier, info om SAT (amerikanska högskoleprovet) och nästan varje vecka kommer en representant från en speciellt UK/US college för att ragga IB-elever, hehe...😉 Nämen det finns mycket hjälp på IB vilket är bra. Några tips är att ta den svåraste engelskakursen erbjuden på ditt svenska gymnasium, prata med din studievägledare och gå på framtidsmässan! Lycka till!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0