THE DISTINCTION

... between healthy and unhealthy has lately appeared to become rather blurry for plenty of people. I had a comment touching on the topic so I felt like sharing it with you guys to reveal my point of view on the subject!

Kisses,

M

QUESTION:
Hej! Måste bara säga att du är sjukt duktig som springer flera gånger i veckan! Men har du vilodagar? För jag har hört att det är viktigt att återhämta sig :* hur snabbt springer du 3 km på? Måste bara säga att jag sprang ute för första gången i helgen tack vare dig (blev inspirerad) och då Sprang jag 7 km! Hur långt brukar du springa?
Och en till fråga? Räknar du kalorier? För du är ju jättefit! Och jag spelar baslet nu i högsbo och funderar på att börja springa som du, räcker det att springa några gånger i veckan och äta rätt för att bli vältränad? :) tack för bäääästa bloggen!!! 😚😚

ANSWER:
Hej och åh tack så mycket! Kan nog med handen på hjärtat inte säga att jag alltid har vilodagar, men det går i perioder. Allt är beroende på vad jag känner för. Ifall jag en vecka känner för att springa varje dag, gör jag det. Men ifall jag en vecka inte känner för att springa alls nöjer jag mig med en promenad varje dag. Enligt mig är det precis det som är det viktigaste - man ska träna för att man vill och mår bra av det, inte endast för att se bra ut. MEN du har rätt att ifall man ska få den bästa träningseffekten så ska man ta vilodagar - det är då musklerna återhämtar och bygger upp sig.

Jag tar aldrig tid på mig själv när jag springer därför att jag tycker att det är irrelevant - springer tills jag blir trött helt enkelt. Men när jag tränade basket spelade jag SM, Scania Cup och var med på landslagsuttagningar - då vet jag att jag timeade mig själv på "The Cooper's Test" (3km) och tror jag låg på ca 11-11.5 minuter som bäst om jag inte minns helt fel.

Jag springer väldigt olika - återigen vad jag känner för; men skulle säga allt mellan 3 och 8 km kanske. Jag blir jätteglad när jag kan inspirera andra med min träning - det är ju precis vad man som bloggare vill kunna göra; inspirera. MEN kalorier ska man inte räkna. Träning fungerar inte så. Tränar du mer, måste du äta mer annars går det inte ihop. Men bara för att du ska äta mer innebär givetvis inte det dålig mat, utan mitt bästa tips är att träna så mycket du känner att du vill och mår bra av och ät så nyttigt som möjligt. Men att minska mängden mat/räkna kalorier är direkt farligt för det kan sluta i ätstörningar vilket är the worst scenario ifall du vill bli mer "fit". Detta har jag egen erfarenhet och det är därför jag vill avråda dig starkt till detta, för jag vet precis hur det är.

But to wrap things up - träna inte för att bli fit, det är inte så det fungerar! Träna så länge du njuter av det och känner att du och din kropp mår bra av det!!! Tack så jättemycket igen och lycka till!😃

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0