FRÅGA-SVAR

FRÅGA: 

Hejhej! Vill först bara säga att jag älskar din blogg och tittar in här nästan varje dag! Jag ska åka ett år till USA nu och jag undrar om du skulle kunna göra ett inlägg där du skriver lite tips om vad man ska tänka på innan man åker, t.ex. packning, och också vad du uppskattade mest med ditt år och om det är något speciellt man absolut inte får missa. :) Tack för en jättebra blogg!


















SVAR:
Hej och åh tack så mycket! Blir så glad. Tycker dessutom att det är så himla kul att jag fortfarande får frågor/kommentarer kring USA även om det var så längesedan jag var iväg. Men trots det så är ju USA fortfarande en del av mitt liv!😄

Men nu till dina frågor - först och främst Gud vad kul att du ska åka, det beslutet var det bästa jag tagit i mitt liv, no doubts. När det kommer till packning är det ju lite beroende på vart man ska - eftersom jag bodde i Cali innebar det ju att jag hade med mig i princip bara sommarkläder som dessutom inte tar så mycket plats. Men ha kontakt med värdfamiljen kring detta - de kommer veta vad du lär behöva (bad/skidkläder etc.) Dessutom är det USA du ska till och inte typ öknen - det du glömt kommer du kunna köpa där... Sedan så lär du ändå vilja ha lite nya grejer då du kommer märka att amerikaner klär sig annorlunda. Shoppingen i USA är ändå väldigt snäll för plånboken också - tänk på det!😉 

Det jag uppskattade mest var nog att jag konstant fick göra nya saker och träffa nya människor - vilket jag älskar. Vet inte hur många människor jag blev introducerad till de första veckorna, men det var en hel del. Sedan uppskattade jag alla underbara människor jag lärde känna, SOLEN (=en snygg bränna året om😉), att jag lärde mig flytande engelska och att få ta del av en ny kultur och ett nytt land. Blev även (om möjligt haha) ännu mer social än innan!😉 Men också att få upptäcka något annat än Sverige ett tag.

Vad man kan tänka på i allmänhet är väl att våga vara framåt och prata. Amerikaner är oftast det själva vilket kommer underlätta när man kommer som ny till ett ställe men det är givetvis upp till en själv också. Sedan måste du våga prata engelska - det kommer vara en utmaning i början med skolan (ifall du inte har engelsk bakrund) men också t.ex slangord som dina vänner kommer använda osv. Men det kommer du komma in i fortfarande än du tror. En annan sak som jag tycker är sjukt viktig är att du vågar fråga - är det ett ord du inte hajar eller inte vet vart ett klassrum ligger - FRÅGA! Kommer man till ett nytt land, med ett nytt språk, en ny familj och skola så kommer inte allt vara självklart. Ifall du redan kunnat flytande engelska, amerikanska normer och lagar tex - hur kul hade det vart då? Du är ju där för att ta del av allt nytt. Våga misslyckas lite. Jag blev till exempel utskrattad (med kärlek) av mina vänner för att jag uttalade gröt (oatmeal) "oaTmeal" och inte "odmeal" som en amerikan uttalar det, haha... Minns även i början av mitt år att flera killar tyckte att min "accent was so sexy" och att många var avundsjuka för att jag hade en exotisk dialekt, haha😉 Lite komiskt med tanke på att det ända jag ville var att låta amerikansk. MEN mot slutet av mitt år fick jag höra att det var flera som inte kunde höra min svenska dialekt längre för att den blivit så amerikansk (jädrans vad stolt jag var då😄)- så du ser ju, så länge man vågar göra fel så fixar det sig tillslut.

Dessutom råder jag dig definitivt att vara med i någon av skolans typ 10000 aktiviteter/sporter (utanför skolan) - superbra sätt att skaffa vänner på, hålla igång osv. Jag tycker inte heller man ska välja för tuffa klasser - dina betyg kommer inte räknas, samt du ska hinna "uppleva" saker med. Så välj hellre video/drama/cooking classes för skoj skull!😄

Tillsist vill jag även nämna hemlängtan för jag vet att många oroar sig över det. Tyvärr har jag inte själv någon direkt erfarenhet av det då jag faktiskt inte hade mycket problem med det alls, men i allmänhet: stay busy. Försök att minska kontakten med Sverige och stick iväg och shoppa med din värdmamma istället eller gå på lunch-dejt med en söt kille från footballslaget. Whatever, men håll dig inte för dig själv - prata och hitta på saker. Det viktigaste att komma ihåg är att 1) du är iväg ett år och den tiden bör du njuta av 2) ditt svenska liv finns kvar 3) det kommer kännas som att tiden stått stilla när du kommer hem till Sverige 4) du kommer (som jag just nu till exempel) tänka tillbaka på ditt år och önska att du fortfarande var där.

Hoppas detta svarade lite på dina frågor och att du får ett underbart år! Samt, tveka inte på att höra av dig igen ifall du har ytterligare funderingar - after all, så är jag ju faktiskt expert på detta område!😄

/Kram Tilly❤️





Kommentarer
Jennie

Hej Matilda! Jag hade mailkontakt med dig för jättelängesedan när jag skulle åka till USA, men det blev uppskjutet och jag ska åka nu till hösten! Det kanske är en jättekonstig fråga, men jag skulle göra delstatsval till Cali men sökte för sent.. Du vet inte om någon familj som skulle vilja hosta en superglad och väldigt snäll tjej haha? Palo Alto verkar vara så fint också! Förstår om du inte vill fråga/om det ej går men tack på förhand ändå :) kram!!

Svar: Hej!! Och Gud vad kul att du ska åka😄 Jag tror säkert att du är en jättegrym och trevlig tjej men problem är att jag har lite svårt att tipsa om någon jag inte känner tyvärr... Hoppas verkligen du förstår det och att du lyckas komma iväg ändå. Kramis!!
Matilda Warvne

2015-04-15 @ 09:52:14
URL: http://eedstroms.for.me
Ebba

Tack för jättebra svar!

2015-04-16 @ 20:35:25


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0