AFTER GRADUATION

FRÅGA:

Hej!
Vill du plugga vidare direkt efter studenten eller vill du jobba och resa först? Vart skulle du vilja plugga?
Vad ska dina kompisar läsa? :)
Super bra blogg! Kram

SVAR:

Hej på dig och först och främst - tack så mycket! Jag VILL plugga vidare direkt men tror faktiskt inte att det blir så pga att jag är alldeles för kluven om vart. Just nu är jag sugen på att plugga juridik, men även marketing/psychology/economics är alternativ för mig. Problemet är vart - bestämmer jag mig för Sverige är problemet löst, det är bara att skicka in betygen och hoppas på det bästa. Men riktigt så enkelt är det inte för mig då jag även har USA, England, Australien och Canada i tankarna. Alla dessa länder kräver enorma ansökningar med betyg, högskoleprov, personliga uppsatser, rekommendationer och meriter. In fact, så är Sverige nog det enda landet som endast kräver betyg för att komma in. Ifall jag inte vill stanna och plugga i Sverige kommer jag ta ett gap year och jobba, men framför allt göra alla dessa ansökningar. Som jag nämnt tidigare är IB väldigt krävande och jag bestämde mig därför att lägg allt mitt krut där. Alternativet hade varit halvdana betyg, halvdana ansökningar och en otrevlig och stressad Tilly - no way. Så ja, inte helt klart vad som väntar mig efter studenten faktiskt. En sak är iallafall säker och det är att jag inte är sugen på att dra någon back-pack resa till Asien eller Australien eller säsonga i alperna - har redan fått min upplevelse och det är California. Inget kommer slå det, någonsin. Jag vill sätta igång med mitt liv; och vare sig det betyder att jag söker universitet, börjar plugga eller jobba och tjäna pengar för framtiden vet jag inte riktigt. Men det är väl spännande det också, ellerhur?😃

 

Mina vänner är främst 95or - ett år framför mig och har alltså redan tagit studenten. 3,4 stycken pluggar vidare eller läser upp. Resten har tagit gap year, jobbar, reser osv. Mina kompisar i klassen har många sökt universitet utomlands eftersom vi går internationellt. Tror mycket beror på ifall de kommer in eller inte, annars är ett gap year efter IB nog en smart idé!

 

Hoppas du fick svar på din fråga!
/M❤️

 

 


Kommentarer
Anonym

Vad ska din kompis läsa i örebro? :)

Svar: Sarah ska plugga läkarlinjen!! :)
Matilda Warvne

2015-01-15 @ 22:11:19


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0